نارساییها و
معمولا اختلال یادگیری در نوشتن با پیشرفت کند و ضعیف در مهارتهای تحصیلی همراه است، بخش عمدهای از دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نوشتن از نظر تحصیلی عقبتر از هم سن و سالهای خود میباشند و معمولا افت تحصیلی در این دانش آموزان مشهود میباشد.
از این رو با شناخت درست و دقیق از اختلال یادگیری نوشتن و دانش آموزان مبتلا به این اختلال میتوان با یک سری اقدامهای مناسب و به موقع از بروز مشکلات تحصیلی در این دانش آموزان جلوگیری نمود.
با توجه به این که نوشتن در دنیای امروز یک نیاز ضروری و حیاتی است و فردی که در این مهارت مشکل داشته باشد در وضعیت نامطلوبی قرار میگیرد، پس در آموزش دانش آموزان مبتلا به اختلال نوشتن لازم است از روشهای آموزشی و درمانی مناسبی استفاده شود.
این مقاله به معرفی اختلال یادگیری در نوشتن و دیکته میپردازد و راهکارهای آموزشی و درمانی مفیدی نیز در این زمینه ارایه میدهد.
از معلمین و مربیان مدرسه به دلیل ارتباط مستقیم با دانش آموزان و سپس والدین به عنوان افرادی که در مشکلات یادگیری کودک و حل آن درگیر هستند یاد میشود.
امروزه به دلیل شیوع اختلالات یادگیری در سنین دبستان لازم است تا والدین و به خصوص معلمان و مربیان ابتدایی به شناسایی اختلالات یادگیری بپردازند.
گفته شده که اختلال یادگیری سه اختلال اصلی را دربرمی گرد که یکی از آنها اختلال در نوشتن و کلمه بندی نوشتاری است، که مهمترین نمود آن در دیکته نویسی دانش آموزان مشهود است.
از این رو اختلال املا نیز زیر مجموعه آن به شمار میآید.
اصطلاح"دیس گرافی" برای کودکانی که علی رغم هوش طبیعی بسیار بد مینویسند به کار میرود.
اختلال نوشتن را میتوان، یک ناسازگاری در یادگیری نامید.
کودکانی که خواندن را به خوبی نمیدانند و از علم نوشتاری برخوردار نیستند در زندگی افراد خیلی موفقی نیستند و عملکرد آنها رو به ضعف میرود.
منبع :
مقاله نقش والدین در کاهش یا افزایش بزهکاری کودکان
مقاله بهداشت روانی دانش آموزان
مقاله هوش هیجانی و کاربرد آن در مدیریت
مقاله عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
تجربیات مدون آموزشی نقش معلمان و مدرسه در پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان