به عبارت دیگر، کیفیت ارتباط در مکان مقدس خانواده است که تا حد زیادی چگونگی گذشته، حال و آینده هر فرد و جامعه را پی ریزی میکند.
با وجود این لازم مینماید که والدین به منظور آگاهی بیشتر از مسایل تربیتی، به یادگیری خود ادامه دهند و آموزشهای لازم را دریافت کنند.
اما آنچه در این آموزش قدم نخست محسوب میشود، جذب، علاقه مندی و شرکت بیشتر والدین در این کلاسهاستاگر خانواده را به یک مدرسه کوچک تشبیه کنیم، زن ومرد یا پدر و مادر به عنوان مدیران خانواده، در قبال آن مسوولیت مشترک دارند .
چرا که در خانواده ارزشها و آرمانهای فرزندان شکل میگیرد.
بنابراین پدر و مادر باید اطلاعات و تجربیات لازم را برای ایفای نقش مطلوب خود کسب کرده باشند.
در اینجاست که
از طریق آموزش به اعضای خانواده و خصوصا آموزش به والدین است که میتوان خانواده را از سیر به سوی نابسامانی بازداشت و یا ابسامانی نجات داداولین نکتهای که در آموزش والدین باید مورد توجه قرار گیرد، نیازهای آموزشی آنان است.
به عبارت دیگر باید به این سوال پاسخ دهیم که: والدین شرکت کننده، چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند؟ در صورتی که برای این سوال پاسخی نیابیم، در آموزش والدین چندان موفق نخواهیم بود: زیرا ازخصوصیات افراد بزرگسال این است که آنها انتظار دارند از آموزشی که برای آن وقت صرف میکنند، نتایج فوری عایدشان شود.
بدین ترتیب اگر ندانیم که والدین به آموزش چه مطالبی نیاز دارند، چگونه میتوانیم برای آموزش آنها و رسیدن به نتایج مثبت، برنامه ریزی صحیح داشته باشیم ؟! پس، در اینجا این سوال مطرح میشود که اصولا نیاز آموزشی چیست ؟
منبع :
مقاله نقش والدین در کاهش یا افزایش بزهکاری کودکان
مقاله بهداشت روانی دانش آموزان
مقاله هوش هیجانی و کاربرد آن در مدیریت
مقاله عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
تجربیات مدون آموزشی نقش معلمان و مدرسه در پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان